Efter en gedigen POC (proof of concept) 2024 pågår nu ett spännande samarbete mellan Vattenfall Eldistribution och Vattenfall Services där autonoma drönarflygningar används för att inspektera och dokumentera elnätets omgivning, ledningar och stolpar. I uppdraget har flygningar på över 1 794 kilometer genomförts. Nu ska bildmaterialet analyseras med hjälp av AI.
De senaste åren har drönartekniken utvecklats markant. GPS, LiDAR och avancerade sensorer gör att autonoma flygningar kan utföras där drönare följer förutbestämda rutter – helt utan mänsklig styrning. Kombinerat med manuell övervakning, AI och maskininlärning kan drönarens sensorer analysera data i realtid, identifiera objekt, mäta förändringar i miljön och fatta beslut baserat på informationen. För energibranschen förutspås autonoma drönare revolutionera hur elnätet underhålls och övervakas.
– I det här uppdraget har vi driftinspekterat ett av Vattenfall Eldistributions lokalnätområden i mellersta Sverige. Drönarna har flugit helt autonomt efter en förprogrammerad rutt och fotat över 21 000 stolpar inklusive ledningar. Tack vare det insamlade materialet är det möjligt att upptäcka avvikelser såsom träd som riskerar att falla över en ledning, stolpar som lutar och vegetation som vuxit upp för nära stolpar och ledningar. Vi kan även detaljstudera viktiga komponenter såsom isolatorer och linskarvar, berättar Anders Söderberg som sedan 2020 haft ett särskilt uppdrag att utveckla Vattenfall Services drönarverksamhet.
I vanliga fall kontrolleras ledningarna och stolparna visuellt från marken och från luften med personal som dokumenterar från helikoptrar. Med självflygande drönare förbättras både säkerhet och arbetsmiljö på flera sätt, eftersom inspektören kan befinna sig på avstånd. Exempelvis kan arbete på höjd, nära vatten eller i svårtillgänglig terräng ersättas med flygningar. Drönare kan även samla in data på avstånd eller i trånga utrymmen, där det är svårt eller farligt för en person att vistas.
Drönarna är dessutom miljövänliga, eftersom behovet för tunga transporter och helikoptrar elimineras vilket leder till minskade utsläpp. Det innebär även att påverkan på känslig natur minskar samtidigt som djurlivet störs mindre tack vare drönarens låga ljudnivå.
– Tack vare den autonoma drönarflygningen har vi i det här projektet kunnat reducera koldioxidutsläppen med hela 84 procent, det handlar om en minskning med ungefär 17 ton jämfört med om uppdraget hade genomförts på traditionellt sätt, förklarar Anders Söderberg.
Autonoma drönare ger stora ekonomiska fördelar genom att minska behovet av helikoptrar, kranar och personal på riskfyllda inspektionsuppdrag. De kan snabbt täcka stora områden, upptäcka problem tidigt och möjliggöra förebyggande underhåll, vilket minskar elavbrott och kostsamma reparationer med en ökad driftkvalitet och driftsäkerhet i elnätet.
– Med drönare kan vi både öka säkerheten och spara pengar – vi får snabbare inspektioner, färre driftstopp och bättre planering för underhåll. Dessutom är besparingen i tid enorm. I det här uppdraget har vi sparat oerhört många arbetstimmar, tillägger Anders Söderberg.
Den detaljrika data som samlats in, över 111 000 bilder, ska nu analyseras med hjälp av AI. På så sätt kan även de minsta defekter upptäckas innan de orsakar problem. Analyserna kommer även ligga till grund för att på ett proaktivt sätt planera framtida underhållsbehov. Dessutom kan insamlad data återanvändas vid framtida projekt, vilket ger långsiktiga investeringsvinster.
– Det här är ett oerhört spännande uppdrag som vi kommer utvärdera längs projektets gång. Jag är övertygad om autonoma drönare kommer användas allt mer, inte bara för att inspektera ledningar, men även vindkraftverk, transformatorstationer och andra stora, svåråtkomliga ytor eller komplexa områden, avslutar Anders Söderberg.
Vill du veta mer om om autonoma drönare ?
👉 Besök vår hemsida och läs mer våra drönartjänster