I Sinfras årliga hållbarhetsindex har Vattenfall Services uppnått 4,84 på en 5-gradig skala, med toppoäng inom områden som exempelvis arbetsmiljö och säkerhet. Det fina resultatet bekräftar företagets starka engagemang för hållbarhet och ansvarsfullt företagande.
Sinfra är en nationell inköpscentral som arbetar på uppdrag av sina medlemmar inom fjärrvärme, VA, el, fiber, hamn och avfall. Varje år genomför Sinfra en omfattande hållbarhetsundersökning där alla upphandlade leverantörer utvärderas. Vattenfall Services verksamhet för mätningar inom Skog och mark har ramaval med Sinfra, och redan vid upphandlingen ställdes höga krav på hållbarhetsarbetet. För 2024 års hållbarhetsindex har dock hela Vattenfall Services verksamhet tagits i beaktande, vilket gör resultatet än mer betydelsefullt.
– Vi presterar väldigt bra jämfört med våra branschkollegor, och sett till alla branscher som Sinfra representerar, så hamnar vi på topp-30-listan bland 470 företag. Det är ett väldigt fint resultat som visar att vårt hållbarhetsarbete gör skillnad, säger Marcus Gustavsson, miljö- och hållbarhetschef på Vattenfall Services Nordic AB.Hållbarhet i upphandlingar – en nyckelfråga
Hållbarhetsfrågorna blir allt viktigare vid inköp och i upphandlingar. Det är viktigt för klimatet, men också för att möta kundernas efterfrågan och för att bygga konkurrenskraft. Det bidrar också till ökat fokus på företagens ansvar för en mer hållbar utveckling.
– Den här typen av granskningar är väldigt bra eftersom de ökar transparensen och gör det möjligt att följa trender över tid. Regelbundna undersökningar hjälper oss att identifiera styrkor och förbättringsområden, vilket är värdefullt både för oss och våra kunder, säger Marcus Gustavsson.Undersökningen består av ett stort frågebatteri med över 100 frågor som ska besvaras och i vissa fall styrkas med dokumentation. Frågorna i hållbarhetsutvärderingen täcker fem centrala områden som berör strategi och styrning, informationssäkerhet, miljö, arbetsförhållanden, affärsetik och leverantörsled. Sinfra granskar och betygsätter sedan svaren, som omvandlas till ett index.
Vägen mot fossilfrihet
Hållbarhet är kärnan i Vattenfall Services företagsstrategi och för att uppnå det, är säkert arbete i alla led högsta prioritet. Resultatet från årets undersökning visar att företaget lyckats väl med det.
– Vår vision är att tillsammans skapa Sveriges säkraste arbetsplats, och vi fick mycket höga poäng inom just säkerhet. Det är vi väldigt stolta över, eftersom det är ett område vi jobbar aktivt med varje dag, säger Marcus Gustavsson.
Det fina resultatet är en bekräftelse på att Vattenfall Services är på rätt väg, men det innebär inte att arbetet är färdigt. Hållbarhet är en ständigt pågående process, och resultaten från granskningen kommer nu att ligga till grund för fortsatta förbättringsåtgärder.