Bakom varje underhållsarbete i elnätet finns en strukturerad kedja av beslut som sällan syns utåt men som är helt avgörande för att arbetet ska vara säkert – driftorderhanteringen. Nu pågår ett nytt initiativ där Vattenfall Services tillsammans med nätägare ser över rutinerna för att förbättra kvaliteten i processen och kompetensutveckla både Vattenfall Services egna medarbetare och personalen på nätägarnas driftcentraler.
Driftorderhanteringen är en formell process mellan underhållsentreprenör och nätägare där man planerar, begär och godkänner arbeten som kräver frånkopplingar, omkopplingar eller andra driftåtgärder i elnätet. Oavsett om en enkel apparat ska bytas i en nätstation eller om en större omkoppling ska göras så är driftorderhanteringen helt avgörande för att arbetet ska kunna utföras på ett korrekt och säkert sätt.
– Ett av de vanligaste felen vi upptäcker i driftordrar är att driftschemat och verkligheten inte stämmer överens. Om detta inte upptäcks innan underhållsarbetet påbörjas kan det få förödande konsekvenser, berättar Johan Larsson, huvudskyddsombud på Vattenfall Services samt serviceledare för underhåll på stationer.
Det var precis ett sådant problem en tekniker på Vattenfall Services stationsavdelning i Luleå upptäckte när han var redo att utföra en driftorder i ett ställverk. Han avbröt genast arbetet, skrev en avvikelserapport och en utredning startades.
– Det visade sig att nätägarens driftorder inte var korrekt, och trots interna kontroller både hos nätägaren och hos oss hade detta inte upptäckts. Denna insikt ledde till att vi tog fram en utbildning som våra tekniker här i Luleå tog del av, berättar Bertil Jacobsson, affärsområdeschef för stationer inom Vattenfall Services.
Kännedomen om den lokala utbildningen spreds snabbt inom Vattenfall Services, och nu är ”Förbättrad driftorderhantering” en av åtta prioriterade aktiviteter inom det verksamhetsövergripande Säkerhetsprogrammet. Ett team bestående av representanter från olika verksamheter såsom ledningar, stationer och HSSEQ har arbetat intensivt med frågan. Bland annat har utbildningsmaterialet vidareutvecklats så att det passar olika verksamheter inom företaget. Utbildningen ger teknikerna möjlighet att träna på att både tolka driftordern korrekt samt hur man hittar felaktigheter.
– Vi har också sett över den Risk-U som varje tekniker ska göra innan ett uppdrag startar. Bland annat har checklistan förtydligats, för att man verkligen ska tänka efter innan. Det handlar inte bara om att läsa driftordern, man ska också bekräfta att man har förstått den samt kontrollerat att det som beskrivs verkligen går att utföra, berättar Mikael Stenberg, arbetsmiljöingenjör på uppdrag av Vattenfall Services avdelning HSSEQ.
En viktig insikt är att kvaliteten i en driftorder inte bara berör rutiner och roller – utan om hur tydligt anläggningen i sig är identifierad. Det som ofta brister är littereringen, som handlar om att varje anläggningsdel, varje sektion i nätet och varje driftåtgärd kopplas till en tydlig och unik beteckning.
– Om märkningen i stationen, i dokumentation och i system inte stämmer överens riskerar ett arbete att kopplas till fel sektion eller fel apparat, även om driftordern i sig är korrekt. Därför är det viktigt att eliminera varje risk för sammanblandning, förklarar Johan Larsson.
Utöver det interna arbetet har ett samarbete initierats tillsammans med två stora uppdragsgivare, det vill säga, nätägarna.
– Kvaliteten i varje driftorder beror på olika faktorer: vår begäran till nätägaren om avbrott, nätägarens tolkning av vår begäran, deras bekräftelse i form av en driftorder, och slutligen vår kontroll av deras driftorder. Just därför är det så viktigt med ett samarbete i denna fråga, förklarar Bertil Jacobsson.
Samarbetet med nätsägarna är än så länge i sin linda, men det finns både vilja och potential att tillsammans hjälpas åt för att bli bättre.
– Vi har initierat ett forum där representanter från nätsägarna medverkar. Vi har berättat om våra ambitioner, vår önskan om samarbete och det har mottagits väldigt väl. Vi arbetar nu tillsammans för att modernisera driftorderhanteringen och skapa ännu säkrare flöden i vardagen, avslutar Bertil Jacobsson.