Vattenfall Services har tilldelats ett nytt flerårigt avtal med Ellevio för arbete inom elnätet i ett av de mest utmanande områdena – västkusten och skärgården. Avtalet omfattar allt från underhåll och felavhjälpning till investeringsprojekt och nyanslutningar, och ställer samtidigt höga krav på användningen av eldrivna fordon och arbetsmaskiner.
Det nya avtalet – som trädde i kraft i somras och sträcker sig till 31 mars 2030 – omfattar Ellevios avtalsområde västkusten med fokus på kust- och skärgårdsmiljö där tillgängligheten ofta är begränsad. Vattenfall Services har egna båtar för att kunna transportera personal, material och maskiner till öar där färjetrafiken inte räcker till.
– Inför avtalets start har vi genomfört omfattande utbildningar om avtalets innehåll, nya arbetssätt, rapporteringskrav och digitala integrationer. Ungefär 100 medarbetare kommer att arbeta i uppdraget, allt från tekniker och beredare till projektledare och underhållsledare, förklarar Magnus Strömblad.En av de mest påtagliga förändringarna i det nya avtalet är de tydliga och progressiva kraven på att eldrivna fordon och maskiner ska användas i arbetet. Målet är att samtliga entreprenader inom Ellevios nätområden ska vara helt fossilfria senast 2030 – med eldrift som förstahandsval. Redan vid avtalsstart krävs att minst 50 procent av personbilarna är eldrivna. Dessutom ska även samtliga minigrävare på upp till 3 ton och alla handhållna maskiner under 20 kilo drivas med el.
Karolina Viksten, hållbarhetschef på Ellevio, har varit drivande i de nya upphandlingskraven. Hon berättar:
– Det är väldigt spännande att se hur våra partners tar sig an våra nya krav i sina omställningsplaner. Vi ser en vilja att bidra, och det är avgörande – den här typen av förändring sker inte av sig själv, säger Karolina Viksten.För Vattenfall Services innebär de nya kraven både möjligheter och utmaningar. Redan i dag uppfylls målen för eldrivna personbilar och teknikerbilar, och en utfasningsplan är igång för tyngre fordon och maskiner. Samtidigt krävs lösningar för att till exempel laddmöjligheter vid strömlösa situationer ute på öar, där infrastrukturen ofta är begränsad.
– Vi står inför spännande tekniska utmaningar, och arbetar bland annat med mobila lösningar, batterilager och andra tekniska alternativ för att säkerställa eldrift även där förutsättningarna är svåra. Det kräver nytänkande och nära samverkan, inte minst tillsammans med Ellevio, säger Magnus Strömblad.Förutom byggnation, drift och underhåll, omfattar avtalet även anslutningsarbete av exempelvis publik laddinfrastruktur. Ett nytt område i avtalet är operationell teknologi, som handlar om beredskap, felavhjälpning, underhåll, ny- och ombyggnationer av kommunikationsnät, kommunikationsutrustning och annan kritisk infrastruktur i elnätet.
Det nya avtalet är ett exempel på hur samverkan mellan beställare och entreprenör kan användas som en hävstång för klimatomställningen – samtidigt som hög kvalitet, tillgänglighet och säkerhet upprätthålls.
– Vårt mål är att fortsätta leverera med högsta kvalitet och samtidigt minska klimatpåverkan i varje steg. Det är samma jobb vi alltid gjort – men med helt nya förutsättningar. Det är både en utmaning och en drivkraft, avslutar Magnus Strömblad.