Elektrifieringen och klimatomställningen ställer stora krav på kompetens inom el- och energisektorn. I takt med utbyggnaden av elnät, laddinfrastruktur och fossilfri industri växer behovet av utbildad personal. För att möta utmaningarna gör Vattenfall Services flera riktade utbildningssatsningar, i egen regi och i samarbete med kommuner och andra organisationer. Målet är ge fler, oavsett bakgrund, möjlighet att utbilda sig – ett viktigt steg mot den gröna omställningen.
Det finns en stor kompetensbrist inom hela el- och energibranschen, speciellt vad gäller distributionselektriker men även stationstekniker och ingenjörer. Redan 2019 genomförde Vattenfall Services en egen utbildning för att råda bot på detta. Nu gör man ytterligare en satsning genom en specialframtagen utbildning för distributionselektriker.
– Utbildningen har tagits fram av Vattenfall Services i nära samarbete med bland annat branschföreningen Sveriges elkraftsentreprenörer, Stockholms stad, Nacka Energi och Omexom, säger Björn Chrona som har ett övergripande ansvar för strategiska kompetensfrågor inom området Ledningar på Vattenfall Services.
Den skräddarsydda utbildningen startar i höst och är 64 veckor lång. Teori varvas med praktiska moment, bland annat ingår flera veckors träning på kursgården Åsbro. Utbildningen avslutas med arbetsplatsförlagd utbildning (APL) där studenterna under några veckor får följa med handläggare och tekniker hos Vattenfall Services och de andra energibolagen. Efter slutförd utbildning finns goda möjligheter till anställning.
– Den här utbildningen är ett steg i rätt riktning och kompletterar de många andra satsningar som vi gör för att säkerställa att branschen får tillgång till fler utbildade distributionselektriker, förklarar Björn Chrona.Vattenfall Services har under flera år arbetat aktivt med att utbilda och få in fler i branschen. Bland annat har man arrangerat egna utbildningar där det funnits brist på utbildad personal. Beredarprogrammet och Teknikakademin är några exempel, och det finns även många samarbeten med olika gymnasie- och högskolor runt om i landet. Men för att råda bot på kompetensbrist kräver insatser på systemnivå, där politik, utbildningsväsende och arbetsmarknad samverkar.
– Vi medverkar i olika råd och utredningar för att driva på dessa viktiga frågor. Vi arbetar i en framtidsbransch och rätt kompetens är oerhört viktigt för att klara den gröna omställningen, menar Björn Chrona.Att ta emot praktikanter inom LIA (Lärande i arbete) är en annan viktig rekryteringsinsats som Vattenfall Services prioriterar. Men det krävs resurser, planering och framförhållning för att ta fram lämpliga upplägg och tillhandahålla handledare.
– Vi får varje månad många förfrågningar om LIA-platser och försöker tillgodose så många som möjligt. Av erfarenhet vet vi att det är en fungerande rekryteringsstrategi, berättar Kristofer Severinsson som är affärsområdeschef för Ledningar i Stockholm.För att säkerställa en bra praktik, ställs höga krav på Vattenfall Services handledare. Utöver rätt yrkeskvalifikationer och högt säkerhetstänk, läggs stor vikt vid personliga och pedagogiska egenskaper. Till hjälp finns olika handledarhandböcker utformade efter olika yrkesroller, som lyfter både ansvar och krav.
– Som handledare är det viktigt att vara närvarande, observant och ha en plan för praktikanten. Det får gärna involvera uppgifter som utmanar lite, där praktikanten får testa på olika arbetsmoment under noggrann övervakning. Samtidigt som vi visar praktikanten vad vi arbetar med, så får vi en bra insikt om praktikanten kan vara en kandidat för anställning, avslutar Kristofer Severinsson.
Nyfiken på utbildningen för distributionselektriker? Läs mer här