Säkerhet är allas ansvar – oavsett roll eller arbetsuppgift. Hos Vattenfall Services är det en självklarhet att skapa en kultur där alla medarbetare, från fälttekniker till administratörer, bidrar till en tryggare arbetsmiljö. I början på juni genomfördes säkerhetsdagar där ungefär 400 personer från olika avdelningar i Sydväst samlades för att lära sig mer om säkerhet, dela erfarenheter och bygga en starkare gemenskap.
Säkerhet och trygghet på arbetsplatsen är en fråga som berör alla – oavsett roll, avdelning eller verksamhetsområde. För Vattenfall Services är det en självklarhet att dessa frågor ska stå högt på agendan, något som märks tydligt under de olika säkerhetsdagar som arrangeras. Vanligtvis genomförs dessa dagar per yrkes- eller affärsområde – men i år gjordes en satsning på att samla medarbetare från olika verksamheter inom företaget.
– ”Tillsammans” är vårt viktigaste budskap. Varje medarbetare är en del av helheten – det vi gör påverkar varandra. Genom att sammanföra olika erfarenheter och perspektiv, skapas en gemensam grund för lärande, reflektion och utveckling, säger Magnus Strömblad, affärsområdeschef för Ledningar Syd-Väst på Vattenfall Services.Det utökade konceptet omfattade fler affärsområden, olika avdelningar och ungefär 400 deltagare, bland annat tekniker, administrativ personal, HR, chefer och externa leverantörer.
Eftersom Vattenfall Services har ett omfattande ansvar för att hålla Sveriges elnät i drift, är det inte praktiskt möjligt att samla all personal vid ett och samma tillfälle.
– Drift och underhåll måste alltid hållas igång, med beredskap för att rycka ut vid behov. Lösningen blev istället att arrangera säkerhetsdagarna på olika dagar och på olika orter – helt enkelt för att möta medarbetarna där de är, berättar Viktoria Fattahiyeh Nord, avdelningschef för Ledningar Borås på Vattenfall Services.Under dagarna varvades teori med praktiska moment i sju olika stationer. Medarbetarna delades in i blandade grupper för att skapa möten mellan olika yrkeskategorier. De sju stationerna speglade verkliga utmaningar från verksamheten. Bland annat lyftes frågor som elsäkerhetsledarens roll, medarbetarskap, riskbedömningar och hur medarbetarna kan få stöd vid svåra situationer såsom hot och våld i arbetsmiljön. Praktiska moment, till exempel kabelurskiljning och jordning och Första hjälpen-träning med fokus på sårvård och klämskador, ingick också.
– Även om man inte jobbar praktiskt ute i fält är det viktigt att ha en övergripande förståelse för arbetet och vilka risker som finns. Vår vision är att tillsammans skapa Sveriges säkraste arbetsplats, och på det här sättet omvandlar vi orden till praktik. Det är inte bara en slogan, utan något som vi verkligen menar, säger Viktoria Fattahiyeh Nord.För Vattenfall Services är dessa dagar inte bara en utbildningsinsats – de är ett uttryck för en stark säkerhetskultur, där alla tar ansvar och hjälper varandra att komma hem hela och friska efter arbetsdagen. Effekten av insatser såsom dessa säkerhetsdagar mäts genom enkäter och årliga säkerhetsundersökningar. Utvärderingar efter förra årets säkerhetsdagar visade på ett stort engagemang i dessa frågor.
– Vi kan se en tydlig förbättring i säkerhetsarbetet de senaste åren. Medarbetarnas insikter och feedback är avgörande för att vi ska fortsätta utvecklas, avslutar Magnus Strömblad.