Vattenfall Services fortsätter att utveckla och ligga i framkant när det gäller drönarteknik. Förutom avancerade flygande drönare har en stor satsning gjorts för att utveckla tjänster med undervattensdrönare – ett område där efterfrågan har ökat markant på senare tid. Genom att kombinera banbrytande teknik med en stark säkerhetskultur erbjuder Vattenfall Services smarta, kostnadseffektiva och innovativa lösningar för inspektioner och underhåll under vattnets yta.
Industrier som särskilt gynnas av undervattensdrönarna inkluderar vattenkraften, där exempelvis vattenkanaler och dammluckor snabbt och enkelt kan besiktigas utan att störa den dagliga verksamheten.
– Undervattensdrönare kan även användas i inspektioner av offshore-anläggningar, som vindkraftverk och oljeplattformar. Vi kan även inspektera sjökablar, brofundament, färjor och hamnar för att upptäcka exempelvis sprickbildningar eller andra strukturella skador under vattnet, säger Anders Söderberg som sedan 2020 haft ett särskilt uppdrag att utveckla Vattenfall Services drönarverksamhet.
Undervattensdrönare kan inte ersätta alla typer av inspektioner, men är speciellt användbara vid dykuppdrag som utifrån säkerhetskrav, arbetsmiljölagstiftning och specifika förhållanden vanligtvis kräver ett arbetslag på tre till fem personer. Genom att använda undervattensdrönare minskar både resurskostnader och tidsåtgång, samtidigt som arbetet blir mer effektivt och säkert.
Vattenfall Services, vars vision är att tillsammans skapa Sveriges säkraste arbetsplats, ställer höga krav på säkerhetstänket när undervattensdrönare används. Alla drönarpiloter måste inneha både båtkörkort och drönarbehörighet, och varje insats kräver minst två personer på plats. Riskanalyser görs för varje uppdrag, och ibland kan det vara nödvändigt att stänga av specifika områden, särskilt när inspektionerna genomförs i farleder med hög båttrafik.
– För att säkerställa vårt precisionsarbete är väderförhållandena en kritisk faktor. Till exempel är stark vind ett hinder om drönaren ska navigeras från en båt. Det kan också vara stora skillnader mellan insjö och hav, där exempelvis strömmar samt vattenkvalitet påverkar resultatet, förklarar Oscar Heed, underhållsledare och drönarpilot på Vattenfall Services.
Exempelvis kan algblomning och grumligt vatten påverka sikten. Av den anledningen är det ofta bättre att genomföra uppdragen under årets kyligare månader, då vattenkvaliteten tenderar att vara bättre. En annan utmaning är att piloterna inte kan se undervattensdrönare med blotta ögat utan måste förlita sig helt till vad som syns på skärmen. För att säkerställa bästa resultat ställs höga tekniska krav på bland annat drönarens belysning och kameraupplösning.
Vattenfall Services undervattensdrönare är utrustande med sensorer som samlar in data och med hjälp av AI redigeras och analyseras materialet. Problem, risker och fel identifieras och sammanställs i en rapport. Utöver inspektionerna kan olika verktyg monteras på undervattendrönarna för att utföra enklare underhållsarbete.
– Vi har bland annat en gripklo installerad som kan ta bort skräp som fastnat i en undervattenkonstruktion eller flytta föremål. Vid behov kan vi även utföra mätningar av olika slag, exempelvis avstånd och vattenkvalitet, förklarar Oscar Heed.
Skulle en akut incident inträffa, till exempel kabelbrott, läckor eller skador på infrastruktur, kan drönarpiloterna snabbt rycka ut och påbörja inspektionen med kort varsel, vilket är avgörande för att minimera skador och återställa driften så snabbt som möjligt.
– Behovet av undervattensinspektioner och andra innovativa tjänster ökar stadigt i takt med att anläggningar blir mer komplexa och kraven på säkerhet och tillgänglighet skärps. Vi märker tydligt hur efterfrågan växer, inte bara inom energi och infrastruktur, utan också inom andra industrier. Allt fler beställningar rör nytänkande lösningar för drift och underhåll, där våra kunder söker smartare, mer kostnadseffektiva och hållbara alternativ för att möta framtidens utmaningar, avslutar Anders Söderberg.