Foto: Milence
Med den ökade elektrifieringen av transportsektorn växer behovet av effektiva laddningslösningar för tunga fordon. I ett unikt projekt på uppdrag av Milence, har Vattenfall Services ansvarat för byggandet av två nya, publika laddanläggningar för elektriska långtradare, där hållbarhet och funktionalitet står i centrum.
I rollen som totalentreprenör har Vattenfall Services ansvarat för allt från projektering och markarbeten till elinstallationer och byggandet av servicefaciliteter för två nya laddstationer, en i Ödeshög och en i Landvetter.
– Båda anläggningar inkluderar åtta laddplatser, men vi har också förberett så att de enkelt kan utökas till tjugo laddplatser och fyrtio parkeringsplatser, för att möta framtida behov, säger Björn Jatko Watsfeldt, konstruktör och beredare på Vattenfall Services.
Laddplatserna är utrustade med högpresterande laddare för kombinerat laddningssystem (CCS), var och en med kapacitet att leverera en effekt på upp till 400 kW. Idag finns liknande stationer i exempelvis Italien, Frankrike, Tyskland och Belgien. Initiativet drivs av Milence, ett samägt bolag mellan Daimler Truck, TRATON GROUP och Volvo Group. Milence planerar initialt att bygga och driva 1 700 högpresterande publika laddpunkter i Europa. Just nu finns fyra färdiga i Sverige, och ytterligare sex är planerade.
– Samarbetet med Vattenfall Services i dessa två projekt har fungerat mycket bra och vi upplever att de är mycket kompetenta och har levererat i tid med kvalitet. Vi har verkligen uppskattat teamet och att de gör det lilla extra, säger Cathrin Idén, Sales Manager Nordics på Milence.
Elektromagnetiska störningar - en tekniska utmaning vid Landvetter
Den nya laddstationen i Ödeshög är belägen på en 10 000 kvadratmeter stor tomt och strategiskt placerad längs E4:an. Ursprungligen var det här en bergig beteshage, och omfattande markarbeten har utförts av Vattenfall Services för att skapa en stabil grund. Vidare har anläggningen fått belysnings- och fiberanläggningar och sammanlagt har cirka 3 000 meter kabelrör grävts ned. Utöver laddplatser har anläggningen kameraövervakning och staket för säkerhet. Dessutom finns servicehus med dusch, toalett, pentry och kaffemaskin, vilket ger lastbilschaufförerna bättre förutsättningar att vila under sina resor, under tiden som lastbilen laddas.
– Från Vattenfall Services deltog som mest upp mot 15 personer i projektet, inklusive projektledare, ingenjörer, elmontörer och optomontörer. Utöver detta har vi även samordnat resurserna från olika entreprenörer, berättar Björn Jatko Watsfeldt.Vattenfall Services har även haft totalentreprenaden för den andra anläggningen, som ligger precis intill flygplatsen Landvetter. Placeringen här har inneburit flera tekniska utmaningar, bland annat för att se till att flygkommunikationen inte påverkas av elektromagnetiska störningar från laddelektroniken.
– Vi har arbetat nära både beställaren och andra entreprenörer för att utveckla en robust och säker lösning. Genom noggranna materialval och verifieringsmätningar har vi säkerställt att anläggningen uppfyller både svenska och europeiska normer för elektromagnetisk kompatibilitet, förklarar Björn Jatko Watsfeldt.Vattenfall Services har även fått uppdraget att säkerställa underhåll och drift, bland annat gällande elförsörjning, städ och snöröjning. I uppdraget ingår jourberedskap för att säkerställa dygnet-runt-funktion.
En modell för framtida utbyggnad
Med en kombination av teknisk expertis, strategisk planering och hållbara material har samarbetet bidragit till att skapa laddstationsanläggningar som både är funktionella och framtidssäkrade.
– Det har inte funnits några ”vanliga” processer eftersom varje projekt har varit unikt och den typ av teknik som vi installerar utvecklas så fort. Tillsammans med Milence har vi vidareutvecklat idéer och tagit fram förslag på lösningar. Nu har vi riktigt bra underlag inför liknande projekt, menar Björn Jatko Watsfeldt.Projekten har nu lagt grunden för framtida satsningar på en publik laddinfrastruktur för tunga fordon.
– Det är verkligen spännande att få vara med och utforma en lösning som kommer att bli en allt större del av samhället. Elektriska långtradare är framtiden, och vi ser fram emot att bidra till fler liknande projekt, både i Sverige och internationellt, avslutar Björn Jatko Watsfeldt.