Storruns vindkraftverk, beläget på Storruns fjäll i Jämtlands län, är en viktig anläggning för förnybar energi. Här omvandlas den kraftfulla vinden till elektricitet som en del i Sveriges fossilfria energiförsörjning. Underhåll och service av vindkraftverken i en så pass tuff miljö är dock långt ifrån en enkel uppgift. Det kräver hög kompetens, rätt säkerhetsåtgärder och förmåga att hantera både de tekniska och fysiska utmaningar som kommer med att arbeta i extremt väder och med stora nivåskillnader. Vattenfall Services har därför nyligen tilldelats avtal för detta uppdrag.
Sturruns vindkraftspark invigdes 2009 och består av tolv vindkraftsturbiner. Parken har en produktion på 80 Gwh per år, vilket motsvarar elanvändningen hos cirka 4 000 normalstora villors under ett år*.
– Inom ramen för det nya avtalet för Storruns vindkraftverk kommer vi att ansvara för förebyggande underhåll, service och felavhjälpning men även ändrings- och tilläggsarbeten vid behov, säger Johan Welander, avdelningschef för vindkraftservice på Vattenfall Services.
Underhållet följer ett schema med regelbundna inspektioner som innefattar både mekaniska och elektriska kontroller. På den mekaniska sidan kontrolleras bultar i torn och nav, bladens skick och bromssystemen. Elektriska system som kablar, kopplingar, jordning, transformatorer och elskåp inspekteras. Växellådans oljeflöde, temperatur och nivå kontrolleras, och oljeprov tas för att analysera slitage. Slutligen testas olika säkerhetssystem för att säkerställa att allt fungerar som det ska.
– Utöver servicedelen, har vi en OMN-roll, vilket innefattar ett helhetsansvar för driften av vindkraftverket. I detta ingår bland annat planering av antalet turbiner i drift, produktionsberäkningar och fortlöpande rapportering till anläggningsägaren, förklarar Johan Welander.
Krav på el och mek-kompetens
För att effektivt kunna utföra service och underhåll på vindkraftverken krävs en mångsidig teknisk kompetens. Avtalet ställer bland annat krav på ESA-utbildning och hög kompetens, både när det gäller el- och mekanikunderhåll.
– Eftersom vi jobbar med både elektriska system och mekaniska komponenter, har våra tekniker djupgående kunskaper inom båda områdena. Detta gör att vi kan identifiera problem och genomföra reparationer snabbare, vilket är avgörande för att minimera driftstopp, säger Johan Welander.För att hantera riskerna som är förknippade med arbete på höga höjder är det dessutom ett krav att de tekniker som arbetar på Storruns vindkraftverk är GWO-certifierade (Global Wind Organisation). GWO-certifieringen är en internationellt erkänd standard och omfattar flera säkerhetskurser, inklusive utbildning i arbete på höga höjder, brandmedvetenhet och första hjälpen.
– Arbetet på höga höjder är en stor del av vårt arbete och ställer höga krav på både fysisk förmåga och psykisk stabilitet. Vi följer strikta säkerhetsprotokoll som inte bara handlar om att ha tekniska kunskaper utan också om att vara beredd och kunna agera snabbt och effektivt vid nödsituationer, förklarar Johan Welander.Många utmaningar på fjället
Vädret på det jämtländska fjället är en ständigt närvarande faktor som påverkar arbetet. Kyla, storm, snö och is ställer extra krav på både säkerheten och effektiviteten i arbetet. Under vintermånaderna kan vindarna på fjället bli extremt kraftiga, vilket gör att det ibland är farligt att arbeta på höga höjder. Även på sommaren är fjällklimatet utmanande med plötsliga stormar eller kraftiga regn.
– Vädret här på fjället kan förändras snabbt och vara väldigt oförutsägbart. Vi genomför alltid en RISK-U innan vi påbörjar arbetet, vilket tar i beaktande många aspekter, även väderförhållandena, säger Johan Welander.Avancerad teknik spelar en avgörande roll och kommer i allt större utsträckning att bli en självklar standard i det framtida arbetet med underhåll, drift och optimering av vindkraftverk.
– Redan nu använder vi fjärrdiagnostik av SCADA-systemet, vindkraftverkets hjärta, som minskar behovet av fysiska inspektioner. Vid behov använder vi drönare för inspektion av rotorblad och torn, vilket innebär både ett snabbare och säkrare arbete. AI och dataanalys är verktyg som bidrar till att optimera underhåll och förutse fel innan de händer, och något vi kommer se mer av framåt, menar Johan Welander.Avtalet som träder i kraft i september 2025 gäller initialt till slutet av 2028 med en möjlig 3,5-årsförlängning. Lars Larsson, partner på Locus Energy med ansvar för operations, säger:
– Johan och hans kollegor har varit väldigt ödmjuka inför den svåra uppgift som det här avtalet innebär. Vi uppskattar verkligen deras lyhördhet för att lösa driftsituationen för oss. Tillsammans har vi haft bra diskussioner och identifierat hur detta ska kunna fungera på bästa sätt, både för oss och för Vattenfall Services. Det ska vara bra för båda parter på den allt svårare elmarknaden, avslutar Lars Larsson.